De fiets én auto van de zaak: ze kunnen écht samen
- De fiets van de zaak en auto van de zaak vullen elkaar goed aan
- Een leasefiets mag je ook alleen inzetten voor privé-kilometers
- Een fietsregeling bied je desgewenst kostenneutraal aan
Zet heel werkend Nederland op de fiets.
Sinds er per 2020 een gloednieuw fietsplan bestaat, lijken de regelingen van de fiets van de zaak en de auto van de zaak behoorlijk op elkaar. Sterker nog, de een vult de ander aan, ook voor collega’s die ver van het werk wonen. Zo zet je de leasefiets en leaseauto slim naast elkaar in: Fietsplannen zijn van alle tijden, maar sinds 1 januari 2020 is er een gloednieuwe fietsregeling die helemaal past bij de huidige tijd. Die fietsregeling 2.0 valt immers buiten de werkkostenregeling en zegt vaarwel tegen de bestedingslimiet. Zo doen duurdere e-bikes, speedpedelecs, racefietsen en bakfietsen ook mee, naast de vertrouwde stadsfiets.
In de nieuwe fietsregeling is er sprake van bijtelling. Voor elke fiets, onafhankelijk hoe je die inzet (voor woon-werk en/of privé) reken je 7 procent van de aanschafwaarde bij je inkomen op. In de praktijk fiets je rond op een gloednieuw model voor een paar euro per maand. Vanwege de bijtelling lijkt de fiets van de zaak dus behoorlijk veel op de auto van de zaak, al is je bijtelling bij de leaseauto afhankelijk van de CO2-uitstoot. Het enige wat jij moet onthouden: net als de auto van de zaak zet je de fiets van de zaak naar hartenlust in. Je gebruikt je leasefiets of e-bike alleen privé, of voor de kilometers naar kantoor.
Al met al combineer je de fiets en auto van de zaak zoals jij dat wenst. De regelingen bijten elkaar niet. Doordeweeks zet je als vanouds de leaseauto in en in het weekend of op zomeravonden pak je de fiets. Voor een onbeperkt aantal privékilometers. Woon je op fietsafstand van kantoor, dan mag je vanzelfsprekend ook soms met je fiets naar kantoor komen. Op de zelfbenoemde ‘Vrijdag Fietsdag’ bijvoorbeeld. Bovendien vergroot de e-bike - en zeker de razendsnelle speed-pedelec – de term ‘fietsafstand’. Een rit van 20 kilometer naar kantoor of zelfs meer, trap je door de elektro-ondersteuning weg voordat je het weet.
Tussen een auto van de zaak en fiets van de zaak bestaan ook verschillen. Een werkgever neemt altijd de leasekosten van een auto van de zaak voor zijn rekening. Bij een fietsregeling kan hij zelf kiezen of hij dat doet, een bijdrage doet in de maand kosten of dat hij het leasebedrag uitruilt met het brutoloon. Ook als je als werkgever kiest voor deze laatste en kostenneutrale fietsregeling, profiteert de werknemer flink van het belastingvoordeel. Zelfs een leasefiets waaraan je als baas niets meebetaalt, is tot 35 procent goedkoper dan de privé aanschaf van een nieuwe fiets.
Als werkgever heb je in een fietsregeling bovendien een extra secundaire arbeidsvoorwaarde in handen. En een middel om de vitaliteit te promoten. Werknemers die door de weeks met de auto naar kantoor komen en in de privétijd flink fietsen zijn gemiddeld gezonder, energieker en minder vaak ziek. De fiets van de zaak is dus al lang niet meer iets alleen voor het woon-werkverkeer. Ook werknemers die ver van kantoor wonen of al een auto van de zaak hebben, profiteren er optimaal van.
Regelmatig fietsen leidt tot hogere productiviteit op de werkvloer?
één fiets evenveel CO2 bespaart als drie keer vliegen naar Parijs?
De gemiddelde woon-werk afstand in Nederland slechts 15km is?
Je als werkgever tot wel 20% bespaart op sociale premies?
De bereidheid om de fiets te pakken is gestegen van 7 naar 15 kilometer enkele reis?
Vooruit met duurzaamheid
Vooruit met loyaliteit
Vooruit met besparing
Vooruit met vitaliteit
Lease a Bike is een dochteronderneming van Pon en heeft al ruim 5 jaar ervaring met zakelijke lease in Duitsland. Bij onze Oosterburen rijden al meer dan 20.000 werknemers op een leasefiets.
Werkgever en werknemer sluiten onderling een addendum af op de bestaande arbeidsovereenkomst. Lease a Bike levert hiervoor een format aan waarin afspraken worden vastgelegd bij voortijdige beëindiging van de werknemer, zoals dat de werknemer bij (vrijwillig) uitdiensttreding verplicht is om de resterende leasetermijnen netto af te betalen. In deze constructie betaalt de werkgever altijd eerst de resterende leasetermijnen aan de leasemaatschappij, welke hij vervolgens netto verhaalt bij de werknemer. Hierbij is het ook mogelijk voor de werknemer om de fiets over te nemen, waarbij het overnamebedrag wordt verrekend met de resterende leasetermijnen.
Indien een werkgever deze voorwaarde niet opneemt biedt Lease a Bike drie andere opties om het risico voor de werkgever tot een minimum te beperken:
De leasefiets mag altijd in combinatie met de leaseauto, openbaar vervoer en de netto woon-werk kilometervergoeding worden aangeboden. Voor de dagen en/of kilometers dat zij met de auto of het openbaar vervoer reizen mag de werkgever de kilometervergoeding blijven uitkeren. Echter, voor de afgelegde kilometers met de leasefiets heeft de werknemer géén recht meer op de onbelaste kilometervergoeding. Belangrijk is dat de werkgever deze verdeling aannemelijk kan maken, eventueel in overleg met de belastinginspecteur.
De workload voor de salarisadministratie is minimaal. Lease a Bike levert één keer per maand een export vanuit het platform met een compleet overzicht van deelnemende werknemers, de ontvangstdatum van de fiets en het eventueel in te houden bedrag van het brutoloon. Dit hoeft slechts éénmalig bij aanvang van het contract ingeregeld te worden.
Nee, alle bijdragen van de werkgever voor een leasefiets vallen buiten de werkkostenregeling (WKR).
Nee, er zijn geen kosten verboden aan het gebruik van het Lease a Bike platform.