Sportiviteit van formaat: de nieuwe Tarraco FR

  • Grootste SUV van SEAT krijgt een sportieve touch  
  • Krachtige TSI-motoren; plug-in hybride-versie op komst  
  • Op alle fronten compleet: connectiviteit, veiligheid, comfort en uitrusting

De nieuwe SEAT Tarraco FR laat zien dat ruimte voor vijf (of zelfs zeven) inzittenden perfect samen kan gaan met een flinke dosis sportiviteit. Dat komt tot uiting in het exterieur, het interieur en de aandrijflijntechnologie. De Tarraco FR wordt leverbaar met TSI-motoren met vermogens van 110 kW/150 pk tot 140 kW/190 pk. De topversie is standaard uitgevoerd met 4Drive vierwielaandrijving. Begin 2021 volgt tevens een plug-in hybrideversie van de Tarraco FR met een vermogen van 180 kW/245 pk.

De Tarraco, de grootste SUV (L/B/H: 4,74/1,84/1,67 meter) van SEAT, is er nu ook in de sportieve FR-uitvoering als vijf- of zevenzitter. De FR-uitvoering onderscheidt zich om te beginnen door de specifieke grille met FR-embleem, de verbrede wielkastafwerking in zwart, zwarte dakrails en buitenspiegels in de tint Cosmo Grey. Blikvangers aan de achterzijde zijn de dakspoiler, de diffuser met geïntegreerde uitlaten, achterlichtunits die optisch met elkaar verbonden zijn en de geschreven Tarraco-aanduiding. Daarbij is de Tarraco FR herkenbaar aan grote 19 inch lichtmetalen velgen met matzwarte afwerking aan de binnenzijde (20 inch in Cosmo Grey optioneel) en onder andere de sprekende nieuwe tint Merlot Red.

Sportieve ambiance

Het interieur kenmerkt zich door de uitgesproken sportieve ambiance. De kuipstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen, waarbij de bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar is inclusief geheugenfunctie, bieden perfecte zijdelingse ondersteuning. De bekleding met het opvallende stikpatroon is een typisch FR-kenmerk. Het sportstuur met FR-logo is net als de transmissiepook met leer bekleed; de pedalen zijn in aluminium uitgevoerd. Diverse aircofuncties zijn met een nieuwe touch-module te bedienen.

Digitale hightech

Het hightech karakter van de SEAT Tarraco FR komt ook tot uiting in de standaard Virtual Cockpit. Dit digitale instrumentenpaneel is naar eigen wens in te stellen. De sportieve Tarraco-modellen hebben standaard een infotainmentsysteem met 8,25 inch display. Het top infotainmentsysteem dat is inbegrepen bij het Upgrade Business-pakket, heeft een 9,2 inch groot display en navigatie. Dit systeem is ook met de stem te bedienen. Door ‘Hola, Hola’ uit te spreken, wordt de stembediening geactiveerd. Dan is de favoriete muziek snel te vinden en kan het navigatiesysteem worden bediend.  

Full Link-technologie maakt smartphone-integratie mogelijk. Dankzij Android Auto en Apple CarPlay worden telefoonfuncties op het infotainmentdisplay weergegeven. Deze functies zijn te bedienen via het infotainmentsysteem of door middel van de stembediening. De Tarraco FR heeft bij dit alles ook SEAT CONNECT met een geïntegreerde simkaart (eSIM). Daarmee is de auto altijd connected en is er toegang tot een steeds uitgebreider arsenaal aan handige apps. Dankzij de eSIM zijn ook functies te gebruiken die werken op basis van realtime data. Denk bijvoorbeeld aan online verkeersinformatie en gegevens (prijzen, locaties) van parkeergarages en tankstations. eCall is ook een belangrijke functie. Dit systeem maakt bij een ongeval automatisch contact met de hulpdiensten. Ook is het mogelijk om dan belangrijke voertuiginformatie mee te sturen (locatie, motortype, aantal passagiers). Zo kan de hulpverlening nog sneller en beter op gang komen.

De SEAT CONNECT app geeft inzicht in de status van de Tarraco FR (parkeerpositie, deurvergrendeling, etc.) en geeft een seintje als een andere rijder een vooraf ingestelde snelheid overschrijdt of als er een poging tot inbraak plaatsvindt. Met de app zijn de deuren op afstand te ver-/ontgrendelen. Ook is het mogelijk om de claxon kort te activeren. Dit helpt bij het snel terugvinden van de auto op bijvoorbeeld een druk parkeerterrein.

TSI: kracht en efficiency

De SEAT Tarraco FR is er met keuze uit twee TSI-benzinemotoren. De 1.5 TSI met een vermogen van 110 kW/150 pk is leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak of met de automatische zeventraps DSG-automaat met dubbele koppeling. Het topmodel, dat vanaf begin 2021 leverbaar wordt, beschikt over een 2.0 TSI met 140 kW/190 pk (maximumkoppel: 320 Nm) die de aandrijfkracht via de zeventraps DSG-transmissie verdeelt over de vier aangedreven wielen. Het sportief afgestemde onderstel met optionele adaptieve onderstelregeling (Dynamic Chassis Control) draagt samen met progressive steering ook bij aan het sportieve karakter.  

 

Begin 2021 volgt tevens de Tarraco FR plug-in hybride. Dit model met standaard DSG-transmissie heeft een systeemvermogen van 180 kW/245 pk en een koppel van maximaal 400 Nm. Het 13 kWh-batterijpakket maakt een elektrische actieradius van circa 50 kilometer mogelijk.

Geïntegreerde assistentie

In de Tarraco FR werkt een groot aantal geavanceerde assistentiesystemen samen voor een zo hoog mogelijk veiligheidsniveau. Zo is de rijstrookbehoudassistent standaard en is voetganger- en fietserherkenning inbegrepen bij het afstandscontrolesysteem (Front assist). Deze systemen zijn aan te vullen met Dodehoeksensor, Verkeerstekenherkenning en de File-assistent. Pre-Crash Assist bereidt de auto én inzittenden voor op een ongeval dat onvermijdelijk lijkt. Ramen en schuifdak worden daarbij automatisch gesloten, de gordels worden aangespannen en de alarmverlichting wordt geactiveerd. Dit alles om de gevolgen van een aanrijding te minimaliseren.

De Predictive Adaptive Cruise Control (ACC) is dankzij gegevens van het navigatiesysteem in staat om de snelheid van de auto automatisch aan te passen bij bijvoorbeeld bochten, rotondes, snelheidslimieten en wegwerkzaamheden. Als de camera aan de voorzijde een wijziging van de snelheidslimiet signaleert, kan het systeem ook op basis hiervan de snelheid aanpassen. Travel Assist is te activeren met een knop op het stuur. ACC en de rijstrookbehoudassistent werken hierbij samen om de Tarraco FR in het midden van de rijbaan te houden en de snelheid aan te passen aan het overige verkeer. Deze gedeeltelijk geautomatiseerde rijfunctie werkt bij snelheden tot 210 km/u. De Tarraco FR houdt in de gaten of de bestuurder het stuur vasthoudt. Als dat niet zo, is volgen visuele en akoestische waarschuwingen. Mocht de bestuurder hier niet op reageren, dan kan Emergency Assist de auto automatisch tot stilstand brengen.  

De dodehoeksensor heft de dode hoek op door middel van een LED-signaal in de buitenspiegel en ‘ziet’ naderende auto’s nu al op een afstand van 70 meter. Daarbij maakt dit systeem ook de uitparkeerassistent mogelijk. Bij het verlaten van een parkeerplaats waarschuwt deze assistent voor naderend verkeer (auto’s, fietsers). Indien nodig kan de uitparkeerassistent zelfstandig een remactie uitvoeren. Roll-over Assist zorgt er voor dat de Tarraco FR automatisch contact opneemt met de hulpdiensten wanneer hij onverhoopt op zijn dak belandt. Tegelijkertijd worden onder meer de deuren ontgrendeld en de alarmverlichting geactiveerd. Indien nodig wordt zelfs de ventilatie in de auto aangepast.

Gebruiksgemak als kernkwaliteit

Met veel ruimte en een flexibel in te delen interieur biedt de Tarraco FR veel gebruiksgemak. Ook op dit punt maken slimme assistentiesystemen het leven makkelijker. Zo maakt de aanhangermanoeuvreerhulp het achteruitrijden met een aanhanger eenvoudig. De bestuurder selecteert de achteruitrijversnelling, activeert de parkeerhulp en gebruikt vervolgens de knop van de spiegelverstelling om de juiste richting te bepalen. De interieurvoorverwarming brengt het interieur van de Tarraco bij koud weer snel op temperatuur. Als het warm is, bewijst de automatische airconditioning met drie klimaatzones juist goede diensten. En met Keyless Entry/Go kan de autosleutel op zak blijven bij het ontgrendelen van de deuren.  

Net als de andere Tarraco’s worden ook de nieuwe FR-modellen standaard geleverd met vier jaar garantie. Dit is het leveringsgamma voor Nederland:  

  • Tarraco 1.5 TSI FR (handgeschakelde zesbak): € 41.150*
  • Tarraco 1.5 TSI FR 7-DSG: € 44.650*
  • Tarraco 2.0 TSI 4Drive 7-DSG Prijzen volgen begin 2021

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld (fiscale waarde), inclusief BTW, BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie seat.nl.