Ruimte voor elektrificatie in SEAT’s grootste SUV: SEAT Tarraco PHEV

  • Ultiem samenspel van TSI en elektromotor: hoge prestaties en maximale efficiency
  • 12,8 kWh-accu maakt elektrische actieradius van bijna 50 km (WLTP) mogelijk
  • Marktintroductie in 2021, keuze uit stijlvolle Xcellence of sportieve FR

SEAT breidt zijn aanbod van geëlektrificeerde modellen in hoog tempo verder uit. De nieuwste toevoeging is de Tarraco PHEV. Deze ruime en veelzijdige plug-in hybride (PHEV) is goed voor een systeemvermogen van 180 kW/245 pk. Zijn 12,8 kWh-accupakket maakt een elektrische actieradius van maximaal 48 km** (WLTP) mogelijk. De Tarraco PHEV komt begin 2021 op de markt, als Xcellence- en FR-uitvoering.

Na de Mii electric en de Leon FR PHEV-serie (5-deurs en Sportstourer) is de Tarraco het derde geëlektrificeerde model van SEAT. De Tarraco PHEV heeft een aandrijflijn met een direct ingespoten 1.4 TSI turbo-benzinemotor, een zestraps DSG-transmissie waarin een krachtige elektromotor is geïntegreerd, plus een 12,8 kWh-accupakket. Het systeemvermogen bedraagt 180 kW/245 pk, het maximale koppel 400 Nm. De Tarraco PHEV kan een topsnelheid van 205 km/u halen. Het officiële gemiddelde verbruikscijfer volgens de WLTP-cyclus bedraagt 1,8-1,9 l/100 km (CO2: 41-44 g km)***. De Tarraco PHEV heeft een maximale actieradius van liefst 730 km**.

De stille kracht van elektrisch

Dankzij het 12,8 kWh accupakket kan de Tarraco PHEV maximaal 48 km** volledig elektrisch aangedreven rijden; fluisterstil en lokaal emissievrij. De Tarraco PHEV start (mits de accu voldoende is opgeladen) altijd in de elektrische modus (e-Mode). De topsnelheid is met het oog op maximale efficiency dan begrensd op 140 km/u. Op langere afstanden – en wanneer de acculading onder een bepaald niveau komt – gaan de elektromotor en de TSI een efficiënt samenspel aan (Hybrid mode). In deze stand kan de bestuurder ervoor kiezen om de acculading te vergroten of op een bepaald niveau te houden. Het accupakket is ook te laden via een laadkabel. Bij een 3,6 kW laadpunt (een wallbox) duurt het laadproces circa 3,5 uur en bij een 230V-aansluiting (2,3 kW) ongeveer 6 uur. Naast de e-Mode en Hybrid mode kent de Tarraco ook de s-Boost-modus. 

Typisch Tarraco

Ook als PHEV is de Tarraco groot(s). Het vlaggenschip van SEAT biedt volop ruimte voor vijf inzittenden én een riante bagageruimte. Dat combineert hij met de typische SEAT-look, een complete standaarduitrusting en de voordelen van 100% connectiviteit. Elke Tarraco PHEV krijgt standaard bijvoorbeeld een navigatiesysteem met 9,2 inch scherm, kaartupdates en SEAT CONNECT met Online infotainment en Media & Internet. Via de SEAT CONNECT app zijn autogegevens op afstand in te zien, is het laadproces te monitoren en zijn klimaatfuncties te bedienen.

Xcellence en FR

De Tarraco PHEV komt in het eerste kwartaal van 2021 op de markt. Er is dan keuze uit twee uitrustingsniveaus. Om te beginnen is er de Tarraco Xcellence PHEV. Deze uitvoering biedt volop luxe en comfort. Standaard is de Xcellence voorzien van 19 inch lichtmetalen velgen, Virtual Cockpit, Full Link smartphone-integratie (Mirrorlink en Apple CarPlay), Bluetooth telefonie en audiostreaming, evenals bekleding in een combinatie van Alcantara en stof. Ook standaard zijn een elektrisch bediende achterklep (met voetbediening), de Predictive Adaptive Cruise Control, Lane Assist en Park Assist (automatische inparkeerhulp). 

Sportieve SUV

De Tarraco FR PHEV zorgt voor een sportieve touch met typische FR-accenten als speciale 19 inch lichtmetalen velgen, sportstoelen vóór met geïntegreerde hoofdsteunen (bestuurdersstoel elektrisch verstelbaar en met geheugenfunctie), bekleding in diamantdesign en afwerking met rode stiksels, automatische airconditioning met 3-zone temperatuurregeling, extra donker getinte ramen achter en aluminium sportpedalen. Andere details die wijzen op het bijzondere karakter zijn buitenspiegels met welkomstverlichting en de verlichte instaplijsten met FR-logo

De nieuwe Tarraco PHEV-modellen worden in het eerste kwartaal van 2021 op de Nederlandse markt verwacht. Prijzen en exacte specificaties worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.  

Geïnteresseerden die op de hoogte willen blijven, kunnen zich inschrijven voor de nieuwsbrief.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld (fiscale waarde), inclusief BTW, BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie seat.nl.

** Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.

*** De genoemde verbruikscijfers zijn gebaseerd op de uitkomsten van de op dit moment geldende Europese testmethode. Afhankelijk van meeruitvoeringen, weg-, verkeers- en weersomstandigheden, milieu-invloeden, conditie van de auto en rijstijl kunnen in de praktijk verbruikswaarden voorkomen die hiervan afwijken.