Met deze simpele sportwagen schitterde ŠKODA op Le Mans

Zeventig jaar geleden gooide ŠKODA hoge ogen tijdens de 24 Uur van Le Mans. Hier lees je hoe een van de goedkoopste onderdelen van de racewagen, alles op de valreep verpestte.

In de video bij dit bericht, kruipt racelegende Hans-Joachim Stuck achter het stuur van de ŠKODA Sport – de racewagen waarmee ŠKODA in 1950 een serieuze gooi deed naar de overwinning in de 24 Uur van Le Mans. Stuck zelf verscheen aan de start bij niet minder dan negentien edities van de wereldberoemde 24-uursrace! Hij prijst zowel de dynamische kwaliteiten van de sportwagen, als het lef van het ŠKODA-raceteam dat in 1950 vanachter het IJzeren Gordijn kwam om te gaan racen in Frankrijk. In die tijd twee compleet verschillende werelden.

ŠKODA Sport: simpel en snel

De race verloopt geweldig en het lijkt erop dat de ŠKODA Sport vriend en vijand gaat verrassen. De lange nacht op Le Mans is bijna voorbij en het ŠKODA-team staat tweede in zijn klasse en vijfde in totaal. De Franse racewagenspecialist Gordini doet mee met zes auto’s, maar lijkt op dit moment in de race geen schijn van kans te maken. Het kleine team uit Tsjechië draagt witte overalls, waardoor ze er professioneel uitzien. Stiekem is de techniek van de ŠKODA Sport heel simpel.

Onderhuids is de ŠKODA Sport nauw verwant aan een productiemodel: de ŠKODA 1101 ‘Tudor’ uit 1946. ŠKODA’s eerste naoorlogse model. Zijn centrale buizenframe en de voor- en achterassen worden een-op-een overgenomen. Het racen op hoge snelheid vereist wel de nodige aanpassingen aan de remmen en de versnellingsbak. De carrosserie van de sedan maakt plaats voor een sportief aluminium exterieur. Hierdoor weegt de racewagen nog maar 590 kilo.

Het vermogen van de 1,1-liter viercilinder motor wordt met behulp van een Solex-carburateur opgekrikt tot een duizelingwekkende 50 pk. Dat is genoeg om de vederlichte sportwagen die amper tot je middel komt, een topsnelheid van 140 km/h te bezorgen. En hij is zuinig: met een volle tank kan vier uur lang geracet worden. De concurrentie moet vaker stoppen voor brandstof.

Een borgveer breekt, dromen vallen in duigen

De race op Le Mans gaat geweldig, totdat de auto kapotgaat en het ŠKODA-team zijn droom in duigen ziet vallen. Een borgveer van de zuigerpen breekt en zo kan het gebeuren dat een onderdeel dat nog geen stuiver kost, de motor sloopt. En in die tijd moet een racewagen gerepareerd worden met alleen de reserveonderdelen die aan boord zijn. Dat betekent het einde voor team ŠKODA. Het is geen blamage, want minder dan de helft van alle deelnemers haalt de finishlijn. De Gordini’s vallen ook uit – alle zes.

Wat zeg je na zo’n veelbelovende voorstelling? “Volgend jaar komen we terug! Met twee racewagens!” Maar door het politieke klimaat tijdens de Koude Oorlog, pakt dit anders uit. Er komt geen tweede kans. Dat is enorm jammer, want de editie van 1951 bewijst dat de ŠKODA Sport serieus snel was. Dat jaar maakt Porsche zijn Le Mans-debuut in de 1,1-liter-klasse en de rondetijden van de Porsche 356 zijn langzamer dan die van de ŠKODA Sport.

ŠKODA Sport vestigt Tsjechisch snelheidsrecord

Een Le Mans-revanche komt er niet, maar de ŠKODA Sport stoomt succesvol verder. In twaalf jaar tijd doet-ie mee aan 80 races en boekt hij grote successen. In Tsjechoslowakije zelf, maar ook bij evenementen in landen waar de politieke neuzen dezelfde kant op staan.

Er wordt een tweede ŠKODA Sport gebouwd en in beide auto’s komen steeds krachtiger motoren te liggen. In de laatste ontwikkelingsfase maakt een 120 pk sterke motor met carburateur plaats voor een exemplaar met dubbele compressor die maar liefst 190 pk levert. En dankzij een verbeterde stroomlijn vestigt de ŠKODA Sport in 1953 een Tsjechisch snelheidsrecord van 160,1 km/h in de klasse tot 1.100 cc.

De comeback van de ŠKODA Sport

Zeventig jaar na het bloedstollende Le Mans-avontuur is de originele racewagen weer in goede handen. De kleinzoon van de man die de carrosserie ontwierp, heeft de verloren gewaande ŠKODA Sport teruggevonden. Hij werkt zelf als coördinator bij het ŠKODA Museum en heeft de leiding over de restauraties en het onderhoud van de klassieke auto’s. Het heeft een paar jaar geduurd, maar de ŠKODA Sport is weer springlevend. Grote delen van de auto zijn nog in originele staat. Je ziet zelfs de gaten zitten waaraan 70 jaar geleden het startnummerlampje werd bevestigd.

Het plan is om de ŠKODA Sport een comeback te laten maken tijdens de wereldberoemde Le Mans Classic 2021, een 24-uursrace voor klassieke auto’s.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.