Kleren maken de man, velgen maken de auto

Zonder velgen komt een auto niet van zijn plek. Hun primaire taak is dus een heel nuttige en belangrijke. Maar het oog wil ook wat, velgen kunnen het design van een auto maken of kraken. Ontwerpers besteden er dan ook veel tijd en aandacht aan – ze nemen het enorm serieus. Als je ze vraagt “welke vorm heb je deze keer gekozen, weer rond?”, kan er zelfs geen glimlach vanaf.

Autoliefhebbers zijn heel kieskeurig als het op de velgen van hun auto aankomt. De ontwerpers van ŠKODA zijn net zo veeleisend. Vandaag laten we zien hoe nieuwe velgen ontstaan.

ŠKODA Design Department

Velgen ontwerpen is een taak voor het ŠKODA Design Department. Dit team ontwerpt ook de auto waar ze bij horen. Het is een begeerlijke job, waar jaarlijks duizenden sollicitanten op azen. De samenstelling van het team is divers, met ontwerpers uit 26 landen.

Als je in Mladá Boleslav over de ontwerpafdeling loopt, kijk je je ogen uit. Je ziet bureaus bezaaid met wielontwerpen: schrijfblokken gevuld met schetsen en gedetailleerde tekeningen groot afgedrukt op karton. Prototypes van nieuwe velgen liggen uitgestald naast bestaande velgen. Op grote beeldschermen draaien presentaties met nieuwe ideeën en concepten.

Twee ŠKODA’s hebben nooit dezelfde velgen

Met de ontwikkelstart van elke nieuwe ŠKODA, beginnen ideeën te borrelen voor bijpassende velgontwerpen. Het resultaat is niet één velg, maar een hele reeks. In principe hebben twee ŠKODA-modellen nooit dezelfde velgen. Sommige lijken erg op elkaar, maar dan is het ontwerp toch aangepast voor de bewuste auto. Het bestverkochte model, de ŠKODA OCTAVIA, wordt geleverd met wel 20 verschillende velgen. En ja: ze zijn allemaal rond. En weer lacht er niemand.

Zo worden velgen ontworpen

Het ontwikkelproces begint met wel 100 verschillende ontwerpen, waarvan de beste 50 doorgaan naar de tweede ronde. Schetsen worden opgeschaald naar ware grootte en uitgeprobeerd op een mock-up van de nieuwe auto. Dan kan het gebeuren dat een velg niet mooi staat, omdat de verhoudingen niet kloppen. Een andere manier om te bepalen of een wiel past bij een auto, is door ze samen op de grote LED-muur in de ontwerpstudio af te beelden. Het hele team beoordeelt of het wiel en de carrosserie samengaan. De velgen mogen er vooral niet te fragiel uitzien.

Dan is er ook nog de technische kant van het ontwerp. De afdeling Technische Ontwikkeling buigt zich over de vraag of de velg wel solide en schokbestendig is. De productiekosten spelen vanzelfsprekend ook een belangrijke rol. En dan zijn er nog de aerodynamische kwaliteiten. Met het oog op de stroomlijn, ontwerpt het ŠKODA Design Department steeds vaker velgen die lichter, voller, dichter en vlakker zijn.

Van een geslaagd velgontwerp wordt een 3D-model gemaakt. Eerst digitaal met de computer en daarna fysiek met de frezer of de 3D-printer. De 3D-printer klaart de klus het snelst. Als alles aan de nieuwe velg klopt, ontfermt weer een andere afdeling zich erover. Deze mensen zijn verantwoordelijk voor alle oppervlakken die je op een auto ziet. Als de productie-afdeling het uiteindelijke ontwerp ook nog kan máken, dan is er een nieuwe velg geboren.

Velg vernoemd naar zijn ontwerper

Ontwerper Antti Mikael Savio (de man op de foto met pet en bril) heeft een indrukwekkende staat van dienst. Hij hielp met de vormgeving van de ŠKODA KAMIQ en ontwierp tientallen velgen. Antti vertelt dat hij nieuwe velgen niet zomaar uit z’n mouw schudt. “Soms maak ik een schets, kijk ik er drie maanden niet meer naar om en pak ik het ontwerp toch weer op. Na zo’n onderbreking zie ik pas wat ik fout heb gedaan en wat beter kan.” Eén velg is zelfs naar hem vernoemd: de SAVIO-velg voor de ŠKODA FABIA.