Audi RS 6 Avant: nieuw ruimtekanon van Audi Sport

  • 4.0 twin-turbo V8: 441 kW/600 pk en een koppel van 800 Nm  
  • Extra efficiency: mild-hybrid technologie en cylinder on demand
  • Sportiviteit voor elke dag: plaats voor vijf en volop bagageruimte
  • Leverbaar vanaf € 184.360*, eerste leveringen eind dit jaar

Met een combinatie van ongekende sportiviteit, veel ruimte en gebruiksgemak is de Audi RS 6 Avant uitgegroeid tot een van de iconen van Audi. Met een vermogen van 441 kW/600 pk, een koppel van 800 Nm, een zeer dynamische vormgeving én extra efficiency legt de nieuwe RS 6 Avant de lat nog hoger.

Meer dan ooit straalt de RS 6 Avant pure sportiviteit uit. Afgezien van de voorportieren, het dak en de achterklep zijn alle carrosseriedelen RS-specifiek. De 40 mm verbrede wielkasten bieden ruimte aan velgen met een diameter tot wel 22 inch. De motorkap heeft een powerdome en in de luchtinlaten vallen verticale elementen op. Er zijn zelfs RS-specifieke, donker getinte HD Matrix LED-koplampen met Audi laserlicht beschikbaar.  

Extra efficiency voor pure power

Met een vermogen van 441 kW/600 pk en een koppel van 800 Nm (tussen 2.050-4.500 tpm) is de 4.0 TFSI twin-turbo V8 goed voor topprestaties op afroep. Zo accelereert de nieuwe RS 6 Avant in 3,6 seconden van 0-100 km/u en in slechts 12 seconden van 0-200 km/u. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 250 km/u. Het optionele dynamic pakket verhoogt de topsnelheid tot 280 km/u en het dynamic plus pakket zelfs tot 305 km/u. Mild-hybrid technologie (MHEV) met een 48V elektrisch systeem en cylinder on demand (uitschakeling van vier cilinders bij lage motorbelasting) dragen bij aan extra efficiency. Gemiddeld verbruikt de RS 6 Avant 11,5-11,7 l/100 km (CO2: 263-268 g/km)**. 

Standaard quattro en RS-luchtvering

De enorme aandrijfkracht van de twin-turbo V8 wordt via een sportief afgestemde, snel schakelende achttraps tiptronic-transmissie overgebracht op de vier aangedreven wielen. Het quattro-systeem beschikt over wielselectieve aandrijfkrachtverdeling; voor nog meer tractie, stabiliteit en dynamiek is er het optionele quattro sportdifferentieel. RS adaptieve luchtvering is standaard. Dit geavanceerde systeem maakt samen met het dynamic plus pakket voor het eerst een topsnelheid van 305 km/u voor een RS 6 Avant mogelijk. Om de dynamiek verder te versterken, is er het RS sportonderstel plus met DRC (Dynamic Ride Control). DRC werkt met stalen veren en instelbare ‘analoge’ schokdempers. Het koetswerk van de RS 6 Avant staat standaard al 20 mm lager dan dat van de A6 Avant. Bij snelheden boven de 120 km/u zorgt de luchtvering voor een verdere verlaging van 10 mm. In de ‘dynamic’ rijmodus wordt deze laagste stand permanent aangehouden, ook voor de RS 6 Avant met RS sportonderstel plus. De versies met luchtvering beschikken standaard over een ‘lift’-functie, die de carrosserie bij lage snelheden 20 mm hoger zet. 

De details van dynamiek

De sportiviteit van de RS 6 Avant zit hem ook in de standaard progressive steering. Mede dankzij de nieuwe bekrachtiging reageert de stuurinrichting nog directer en profiteert de bestuurder van optimale feedback. Optioneel is dynamische vierwielbesturing leverbaar. Dit verbetert de wendbaarheid bij lage snelheden en vergroot de stabiliteit op hoge snelheden. 21 inch lichtmetalen velgen zijn standaard (22 inch optioneel). Het optionele RS ceramic brake remsysteem met 440 mm keramische schijven vóór (370 mm achter) is 34 kg lichter dan de versie met stalen remschijven. Het lagere onafgeveerde gewicht dat daaruit voortvloeit, vertaalt zich in een nog scherper stuur- en weggedrag. De bestuurder kan het karakter van de auto op elk gewenst moment aanpassen via Audi drive select. Nieuw hierbij zijn de RS1- en RS2-modi, die de bestuurder zelf kan configureren. De RS-standen zijn evenals de rijprogramma’s comfort, auto, dynamic en efficiency op te roepen via de RS MODE knop op het stuur.

Vooruitstrevend digitaal

De nieuwe RS 6 Avant beschikt over de Audi virtual cockpit met speciale RS-displays en het volledig digitale MMI touch response-bedieningsconcept. De twee boven elkaar geplaatste MMI displays reageren op touch- en swipe-bewegingen. Akoestische en haptische feedback maakt de bediening nog makkelijker. Een typisch RS-detail is de schakelindicator. Zodra het optimale toerental is bereikt, geven lichtsignalen aan dat het tijd is om op te schakelen. De indicator is ook geïntegreerd in het (optionele) head-up display. 

Alle ruimte en comfort

Met Alcantara en leder beklede RS sportstoelen bieden een perfecte combinatie van comfort en sportiviteit. Als optie is geperforeerd lederen bekleding (Valcona) met stiksels in honingraatpatroon leverbaar. Voor persoonlijke wensen zijn er naast individuele opties ook RS designpakketten. Daarmee is het bijvoorbeeld mogelijk om zaken als het stuur en de versnellingspook uit te voeren met Alcantara en contrasterende stiksels en de veiligheidsgordels te voorzien van een (contrast)kleurig randje.

De nieuwe RS 6 Avant is even praktisch als sportief: hij heeft een bagageruimte met een inhoud van 565-1.680 liter. Met neergeklapte achterbank (drie delen; 40/20/40) bedraagt de maximale laadlengte circa twee meter. Ten opzichte van het vorige model is de ruimte tussen de wielkasten 14 mm toegenomen. De achterklep en de afdekking van de bagageruimte zijn elektrisch bediend. Optioneel zijn sensor control (voetbediening) van de achterklep en een wegklapbare trekhaak leverbaar. 

Handig, comfortabel, veilig: assistentiesystemen

In de ‘city’ en ‘tour’-pakketten komen geavanceerde assistentiesystemen samen. Een highlight is de adaptieve cruise assist, die de rijbaan-volgfunctie van Audi active lane assist toevoegt aan de adaptieve cruise control. Daardoor worden vooral lange ritten nog comfortabeler. Een centrale aansturingsunit (central driver assistance controller; zFAS) brengt altijd de directe omgeving van de auto in beeld en zorgt op basis daarvan voor de perfecte samenwerking van alle systemen.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.