Audi RS 3: een nieuwe definitie van premium ‘high-performance’

  • Bekroonde vijfcilindermotor: topsnelheid tot 290 km/u 
  • Hoogwaardige aandrijflijn met Torque Splitter voor maximaal rijplezier en drifts 
  • Audi RS 3 Sportback: vanaf € 92.467*, Audi RS 3 Limousine: vanaf € 93.115*

Met de nieuwe RS 3 Sportback en RS 3 Limousine tilt Audi het veelgeprezen RS 3-concept naar een next level. De 294 kW/400 pk sterke vijfcilindermotor zorgt samen met de nieuwe RS Torque Splitter voor topprestaties en maximaal rijplezier. Ook de brede carrosserie en het hightech interieur laten geen twijfel bestaan over de sportieve aspiraties van de nieuwe Audi RS 3 Sportback en Limousine. 

Zowel de vijfdeurs Sportback- als de vierdeurs Limousine-versie van de nieuwe Audi RS 3 heeft de veelvuldig onderscheiden 2.5 TFSI vijfcilinder turbomotor onder de kap. Deze krachtbron is liefst negen jaar achtereen uitgeroepen tot International Engine of the Year. In de nieuwe RS 3 is hij met een vermogen van 294 kW/400 pk en een koppel van 500 Nm (tussen 2.250-5.600 tpm) krachtiger dan ooit. Voor de sprint van 0-100 km/u vraagt de Audi RS 3 slechts 3,8 seconden, de topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Met optionele upgrades is zelfs 280 of 290 km/u haalbaar. De vijfcilinder is standaard gekoppeld aan een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling. Met korte schakelmomenten én op sportiviteit gerichte overbrengingen levert hij een grote bijdrage aan het rijplezier. En dan is er nog de unieke vijfcilindersound. Dankzij volledig variabele kleppen in de uitlaat (een primeur) kan de bestuurder zelf kiezen hoe indringend het geluid is. Het optionele RS sportuitlaatsysteem zet de vijfcilinder soundtrack nog sterker aan.

Eerste Audi met RS Torque Splitter

Als eerste Audi heeft de nieuwe RS 3 de RS Torque Splitter in plaats van een traditioneel achterasdifferentieel. De torque splitter heeft twee elektronisch aangestuurde meervoudige plaatkoppelingen, één voor elk achterwiel. Hiermee is de aandrijfkracht geheel variabel over de achterwielen te verdelen. Zo is bijvoorbeeld onderstuur in de kiem te smoren. Op het circuit maakt de torque splitter zelfs gecontroleerde drifts mogelijk. De bestuurder selecteert daarvoor de RS Torque Rear-modus in het Audi drive select-systeem. Ook de RS Performance-modus is nieuw. Zeker in combinatie met de semi-slick-banden, die voor het eerst beschikbaar zijn, resulteert deze nieuwe setting in een buitengewoon dynamisch weggedrag. 

Onderstel met RS-performance

Voor maximaal rijplezier hebben de nieuwe RS 3-modellen een verlaagd sportonderstel met nieuw ontwikkelde schokdempers. Deze reageren nog sneller en effectiever dan voorheen op elke rijsituatie. Als optie is het RS sportonderstel met adaptive damper control leverbaar, met een opvallend breed bereik tussen sportiviteit en comfort dankzij de individuele elektronische aansturing van elke demper.

Vergeleken met andere A3-modellen hebben de RS 3-uitvoeringen een groter wielcamber. Dit leidt tot een nog preciezer stuurgedrag. Ook de RS-specifieke progressieve stuurinrichting met een variabele overbrengingsverhouding draagt daar aan bij. De modular vehicle dynamics controller stemt de werking van alle rijdynamieksystemen perfect op elkaar af. 

Optioneel beschikbare keramische remmen

Voor de RS 3-modellen heeft Audi een nieuw remsysteem ontwikkeld. Elke remklauw heeft zes remzuigers. De remschijven vóór (diameter: 375 mm) en achter (310 mm) zijn voor een optimale vertraging en maximale stabiliteit inwendig geventileerd en radiaal doorboord. Speciale air control-elementen verbeteren de remkoeling met 20%. Keramische remschijven vóór (380 mm diameter) zijn optioneel. Dit remsysteem weegt circa 10 kg minder dan de versie met stalen remschijven. 

Sportieve RS-looks

De nieuwe Audi RS 3-modellen stralen pure sportiviteit uit. Extra luchtopeningen aan de achterzijde van de voorste wielkasten zijn nieuwe, functionele designelementen. Andere kenmerkende RS 3-details zijn de Singleframe honingraatgrille, LED-koplampen en -achterlichten, brede wielkasten die plaats bieden aan 19 inch lichtmetalen velgen, de RS achterbumper met geïntegreerde diffuser en twee grote ovale uitlaatpijpen. Als onderdeel van de leaving/coming home-ceremonie verschijnt er - in het geval van de optionele Matrix LED-koplampen - in de linker lichtunit een geblokte vlag en wordt het RS 3-logo op de grond geprojecteerd (bestuurderskant). 

Racegevoel

In het interieur valt de 12,3 inch Audi virtual cockpit plus op door de RS-weergave. Zo wordt het toerental in de vorm van een balk weergegeven. Als de transmissie handmatig wordt bediend, verandert de kleur van dit display bij het accelereren van groen naar geel en vervolgens naar rood. Dit helpt de bestuurder om het ideale schakelmoment te kiezen. Het vermogen en koppel worden in percentages getoond. In de RS Runway-weergave worden belangrijke waarden in tegengestelde richting getoond, op de manier zoals dat ook in vliegtuigen gebeurt. Zo staat de hoogste snelheid op de voorgrond en de laagste op de achtergrond. Uiteraard zijn via Audi virtual cockpit plus ook G-kracht-waarden, rondetijden en acceleratiecijfers op te roepen. Voor het eerst is de Audi RS 3 ook leverbaar met een head-up display.

De Audi RS 3-modellen hebben standaard een aan de onderzijde afgevlakt, multifunctioneel RS Sport stuurwiel. Met de RS-knop op de rechterspaak kan via Audi drive select de gewenste rijmodus worden gekozen. Bij het Design-pakket is onder meer een 12-uur-aanduiding op het stuur inbegrepen.

Autoblog

“Een heerlijke vijfcilinder. 0-100 in 3,8 seconden en een topsnelheid van 290 km/u (optioneel met RS Dynamic pakket) maken de Audi RS 3 een geweldige daily driver.“ 

Autoweek

“De vijfcilinder klinkt als geen ander in dit segment. Dat is echt wel iets bijzonders en hij is ook bloedsnel. Wat een combinatie.” 

TopGear NL

“Hij is beter dan ooit tevoren, heel makkelijk om hard te rijden en beduidend minder onderstuurd.Hij is echt een heel stuk leuker geworden. En die vijfcilinder blijft een juweel. Pak hem, nu het nog kan.’” 

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.

* Alle prijzen vermeld in dit nieuwsbericht zijn, tenzij anders vermeld inclusief BTW en BPM, kosten rijklaarmaken, recyclingbijdrage en legeskosten. Zie voor verkoopinformatie audi.nl.