Al deze auto-onderdelen bevatten computerchips

Zonder computerchips kun je geen moderne auto bouwen. Ze zitten in een heleboel onderdelen en voeren allerlei taken uit, van simpel tot ingewikkeld. Maak kennis met de chips in jouw ŠKODA.

De hele autobranche heeft last van het wereldwijde tekort aan computerchips. Dat tekort ontstond doordat moderne apparaten steeds meer chips bevatten, de vraag naar zulke apparaten toenam (laptops en tablets voor thuiswerken enz.) en de productie van computerchips daalde door weerrampen en lockdowns bij de grote chipfabrieken in Azië.

Laten we kijken welke taken die ´kleine lastpakken’ uitvoeren en wat voor soorten chips er allemaal worden gebruikt. Dat doen we samen met Marek Jancák, hoofd autoproductie bij ŠKODA.

Chips in alle soorten en maten

Waarom zijn chips zo belangrijk voor auto’s? Jancák: “De chip is het belangrijkste onderdeel van een computer. Hij maakt deel uit van het elektrische circuit en verzorgt de communicatie binnen een computer. Computerchips verplaatsen of bewaren enen en nullen, en je vindt ze in alles van pc’s tot auto´s en van robotgrasmaaiers tot ledlampen.”

“Computerchips bestaan in allerlei soorten en maten. Van een simpele transistor tot een heuse minicomputer met miljarden transistors en de kracht om video’s te renderen. De chips in auto´s variëren ook van simpele componenten met één transistor tot complexe microchips die een ingewikkeld systeem aansturen”, vertelt Jancák.

Misschien heb je gehoord dat moderne auto´s wel honderden chips bevatten. “Technisch gezien klopt dat, want elke LED in een lamp is een chip die licht uitstraalt. Kijk naar de LED-koplampen, -achterlichten en -knipperlichten van een ŠKODA, dan loopt het al in de honderden.” Die lichtelementen worden op hun beurt aangestuurd door een geavanceerde computerchip; zo heeft elke auto er tientallen. “En daarvan zijn er nu te weinig.”  

Auto-onderdelen met computerchips

“Zonder chips komen hedendaagse auto´s niet van hun plaats”, weet Jancák. De werking van de verbrandingsmotor wordt gedicteerd door de computerchips die de uitstoot in de gaten houden en bij auto´s met een elektromotor regelen ze het stroomverbruik.

Chips zorgen er ook voor dat auto’s voldoen aan alle strenge veiligheidseisen. De airbags, de gordelspanners, het ABS, de stabiliteitsregeling en geavanceerde assistentiesystemen als de automatische noodoproep, werken niet zonder computerchips. “De meest complexe systemen zijn computergestuurd. We zijn er dan ook extreem op gebrand dat deze veiligheidssystemen feilloos werken. Het is hinderlijk als een chip in je telefoon of computer een storing heeft, maar bij een auto mag dat gewoon niet gebeuren”, benadrukt Jancák.

Voor het gemak en comfort van de inzittenden, zijn chips ook essentieel. Er zit computertechnologie in de versterker van het audiosysteem, in het touchscreen waarmee je het infotainmentsysteem bedient en in de CO2-sensor van de klimaatregeling. Maar ook in de raambediening, de dodehoeksensor en de achteruitrijcamera.

Wat doet ŠKODA eraan om het chiptekort op te lossen?

In de onzekere tijden aan het begin van de pandemie, wilden automerken geen grote voorraden aanleggen. Vervolgens verschoven de chipfabrikanten hun aandacht naar consumentenelektronica. “Onze prioriteit is nu om extra chipproductie te bemachtigen, maar we willen ook de totale productiecapaciteit uitbreiden. Ergens anders dan in Azië, waar nu de grootste fabrikanten zitten.”

Hoe lang gaat deze situatie nog duren?

“We werken dus aan een oplossing, maar het uitbreiden van de productiecapaciteit kan twee tot drie jaar duren. Zoveel tijd kost het om een nieuwe chipfabriek te bouwen. De situatie blijft problematisch in 2022, dat weten we. Maar we weten niet hóé problematisch. We hebben goede hoop dat het beter gaat dan vorig jaar en doen er alles aan, zodat onze klanten er zo min mogelijk last van hebben.”

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.