Jetzt geht’s los! ŠKODA bouwt 400 KAMIQ’s per dag

Goed nieuws uit Mladá Boleslav: de eerste exemplaren van de ŠKODA KAMIQ rollen van de band. De vaart zit er lekker in, de fabriek bouwt er vierhonderd per dag.

Wachten duurt lang als je je ergens op verheugt. Sinds de onthulling van de ŠKODA KAMIQ in februari 2019, tellen we de dagen af tot het moment dat hij bij de dealer staat. Dat gebeurt eind 2019. In de tussentijd hebben we de KAMIQ van alle kanten bekeken en ons vergaapt aan het interieur. Nu de productie van de stads-SUV officieel is begonnen, zit er schot in de zaak. De KAMIQ is trouwens in goed gezelschap. Hij wordt in dezelfde fabriek gebouwd als de OCTAVIA, FABIA, SCALA en KAROQ.

ŠKODA investeert 100 miljoen

ŠKODA heeft pakweg 100 miljoen euro geïnvesteerd voor de bouw van de KAMIQ. De productielijn is aangepast voor het platform dat intern bekendstaat als ‘MQB 27’. Dit wordt ook voor de SCALA gebruikt. Nieuw gereedschap voor het persen van de plaatdelen is gemaakt en bij de spuiterij, de carrosserielijn en de eindmontage ging het een en ander op de schop. Er waren aanpassingen nodig voor de montage van de nieuwe tweedelige koplampen. 

Is de KAMIQ jouw ideale ŠKODA?

Voor veel mensen zal de KAMIQ de ideale ŠKODA zijn. De stads-SUV combineert stoere looks met een hoge zitpositie en de wendbaarheid van een stadsauto. Hij is compact vanbuiten en ruim vanbinnen. Het dashboard lijkt op dat van de SCALA. Met andere woorden: strak, logisch en ronduit fraai.

De KAMIQ dankt zijn stoere looks aan de ŠKODA VISION X concept car. Met zijn prominente grille en nieuw ontworpen lichtunits straalt hij net zoveel zelfvertrouwen uit als de grotere KAROQ en KODIAQ. Ook op techniek- en veiligheidsgebied doet hij niet voor onder voor zijn grote broers. De KAMIQ is namelijk leverbaar met de nieuwste veiligheidsvoorzieningen, geavanceerde rijhulpsystemen en 9 airbags.

Prijzen en motoren ŠKODA KAMIQ

De prijzen van de ŠKODA KAMIQ worden naar verwachting in september bekendgemaakt. In de prijslijst zal de 1.0 TSI een belangrijke rol spelen. De driecilinder benzinemotor met turbo wordt verkrijgbaar met 95 of 115 pk. De krachtiger 1.5 TSI viercilinder met 150 pk staat daarboven. Standaard is de stads-SUV voorzien van een handbak, voor de soepele zeventraps DSG-automaat betaal je een meerprijs. Een ŠKODA KAMIQ private leasen kan straks ook. Achter de schermen wordt eraan gewerkt. Nog heel even geduld alsjeblieft. 

Blijf op de hoogte: Schrijf je in voor de KAMIQ-nieuwsbrief