https://aqbvxmveen.cloudimg.io/crop/1440x600/n/https://objectstore.true.nl/webstores:dp-maasautogroep-nl/07/092019-audi-q8-01.jpg?v=1-0

Q8

De nieuwe Audi Q8

De nieuwe Audi Q8 biedt alles waar Audi bekend om staat: een expressief design, toonaangevende techniek en de kunst om ook de meest veeleisende mensen tevreden te stellen. Zijn sportieve uiterlijk borduurt voort op de lijnen van de oer-quattro en verwijst met de nieuwe octagonale Singleframe-grille tevens naar de toekomst. Deze vijfdeurs SUV-coupé is een lounge op wielen, met een ruim, luxueus en in hoge mate gedigitaliseerd interieur. De supermoderne bedieningsstructuur inclusief MMI touch response en spraaksturing, evenals de hightech navigatie, springen in het oog. Het onderstel en de aandrijflijn zorgen voor een koersvaste en wendbare auto, die ook uit de voeten kan waar het asfalt ophoudt.

 

Een nieuwe uitstraling: het exterieurdesign

Met zijn imposante achthoekige Singleframe toont de Audi Q8 het nieuwe gezicht van de Q-familie. Deze krachtig ogende grille staat rechtop. In combinatie met de voorspoiler en de grote, duidelijk aanwezige luchtinlaatvlakken geeft de nieuwe grille de Q8 een zelfverzekerd gezicht. De elegant dalende daklijn gaat over in een vlakliggende achterklep. De achterstijlen steunen op de quattro-verbredingen in de spatborden, die op hun beurt ruimte bieden aan grote wielmaten. De grootste wielen meten maar liefst 22 inch. De doorlopende strook verlichting van de achterlichten heeft een black panel look.

Een expressief design: de voorkant

Met zijn imposante achthoekige Singleframe toont de Audi Q8 het nieuwe gezicht van de Q-familie. Deze krachtig ogende grille staat rechtop. In combinatie met de voorspoiler, en de grote duidelijk aanwezige luchtinlaatvlakken, geeft de nieuwe grille de Q8 een zelfverzekerd gezicht.

Krachtig en dynamisch: de zijkant

De elegant dalende daklijn gaat over in een vlakliggende achterklep. De achterstijlen steunen op de quattro-verbredingen in de spatborden, die op hun beurt ruimte bieden aan grote wielmaten. De grootste wielmaat is maar liefst 22 inch. De scherpe contouren en strakgespannen oppervlakken stralen kracht en premium kwaliteit uit en benadrukken de bijzondere dynamiek van de permanente vierwielaandrijving.

Wereldburger: de offroad-kenmerken

Het is goed aan de Audi Q8 te zien dat hij zich in elk terrein thuisvoelt. Zijn design belooft kracht en dynamiek en de quattro vierwielaandrijving maakt dit waar. Hoe de ontwerpers deze eigenschappen in het uiterlijk hebben weten te verwerken? Door de vorm van de wielkasten te accentueren en deze te vullen met grote wielmaten. De scherpe contouren en strakgespannen oppervlakken stralen kracht en premium kwaliteit uit en benadrukken de bijzondere dynamiek van de permanente vierwielaandrijving. Spoiler, wielkastranden, beplating onderaan de portieren en diffusor zijn in een afwijkende tint uitgevoerd en versterken zo het offroad-karakter.

Een sportieve rijbeleving: de rijdynamiek

De Audi Q8 rijdt sportief, dynamisch en efficiënt. Zijn puur mechanisch werkend middendifferentieel stuurt de aandrijfkracht standaard voor 40% naar voren en voor 60% richting achteras. Als de situatie daarom vraagt, verandert deze verdeling ten gunste van een betere tractie. Elke Q8 heeft een progressieve besturing, wat inhoudt dat bij verder insturen de auto steeds directer reageert. Als optie is er vierwielbesturing, waarmee de achterwielen op lage snelheid maximaal vijf graden tegensturen voor een kleinere draaicirkel. Op hoge snelheid draaien de achterwielen voor extra stabiliteit tot vijf graden mee in dezelfde richting als de voorwielen. Over bijzondere technologie gesproken: de Q8 is een mild hybrid, waardoor hij voor zijn formaat verrassend efficiënt met brandstof omgaat.

Volgens uw voorkeur: het onderstel

 

Het volledig mechanische middendifferentieel van de Audi Q8 verdeelt de aandrijfkrachten standaard in een 40:60-verhouding over de voor- en achteras. Indien nodig geleidt dit differentieel het grootste deel van de power naar de as met de beste tractie. Tel daar de maximaal 254 millimeter grote bodemspeling, korte overhangen en afdaalassistent bij op en het is duidelijk dat de Audi Q8 kan doorrijden waar de geasfalteerde weg ophoudt. Het onderstel met instelbare dempers is standaard. Naar wens monteert Audi luchtvering (adaptive air suspension) met instelbare dempers, waarbij er keuze is uit een comfortgericht of sportiever karakter. Afhankelijk van onder meer snelheid en gekozen instellingen komt de carrosserie hoger of lager te liggen, met een verschil van 90 millimeter tussen de uiterste standen.

Superwendbaar: de dynamische vierwielbesturing

Progressief werkende besturing is standaard. Meer insturen betekent meer stuurdirectheid. Optioneel is er dynamische vierwielbesturing. Daarmee bewegen de achterwielen maximaal vijf graden mee of tegen. Op lagere snelheid verdraaien de achterwielen tegengesteld aan de voorwielen, wat de wendbaarheid ten goede komt. Een uitkomst bij in- en uitparkeren en om krap te draaien op een manier die je niet verwacht van zo’n grote auto. Op de snelweg sturen voor- en achterwielen dezelfde kant op en rijdt de auto als op rails. De stabiliteit is top.

Digitale precisie

De zakelijke elegantie die de nieuwe Audi Q8 aan de buitenkant siert, is ook terug te vinden in het interieur van de vijfdeurs SUV-coupé. Alles sluit naadloos op elkaar aan, niet alleen letterlijk, maar ook qua design. Het ontwerp is strak en modern en tegelijkertijd terughoudend. Het middengedeelte van het dashboard is een harmonieus gelaagd geheel dat begint bij de slanke strook met luchtroosters en via de brede schermen doorgaat tot aan de selectiehendel van de tiptronic-automaat. Bestel het lichtpakket met contourverlichting en de interieurlijnen worden in het donker subtiel uitgelicht. Een andere blikvanger is het driedimensionaal gelaserde quattro-logo boven het dashboardkastje.

Flexibel en veelzijdig ruimtegebruik

Uitgebreide connectiviteit

De Audi Q8 heeft altijd het topinfotainmentsysteem MMI navigatie plus aan boord, inclusief toegang tot Audi connect-toepassingen via een ingebouwde 4G-router en een geïntegreerde wifi-hotspot. Met de onlinediensten van Audi connect is het onder meer mogelijk om de navigatieroute aan te passen op basis van realtime gebeurtenissen. Met de innovatieve spraakbediening zijn diverse functies veilig en snel te activeren. De Audi Q8 is op die manier zelfs een beetje een slimme gesprekspartner.

MMI response touch-technologie

De Audi Q8 beschikt over het MMI touch response-bedieningsconcept, wat betekent dat vrijwel alle functies via twee grote schermen toegankelijk zijn. Het bovenste scherm meet 10,1 inch en is er voor infotainment en navigatie. Eronder zit een 8,6-inch scherm voor klimaatregeling, comfortfuncties en tekstinvoer. Nog intuïtiever werkt de aansturing met gesproken instructies. In de Audi Q8 verloopt deze interactie alsof u een gesprek met iemand anders voert. De slimme spraakassistent, onderdeel van MMI navigatie plus en dus standaard aanwezig, begrijpt uw wensen zonder dat vooraf vaste stramienen voor steminvoer zijn vastgelegd. Een navigatiebestemming kiezen, van radiozender veranderen of een tekstbericht opstellen: u vertelt uw wensen, de auto voert ze uit.

MMI navigatie plus met Audi virtual cockpit

 

MMI navigatie plus herkent op basis van eerder verreden routes de voorkeuren van de bestuurder en kan daardoor slimme routevoorstellen doen. De onlinediensten van Audi connect vullen de routebegeleiding aan door vooruit te kijken naar de kilometers die nog komen gaan. De eveneens standaard Audi virtual cockpit, een 12,3-inch volledig digitaal instrumentarium, zorgt voor extra overzicht door een briljante weergave van de navigatiekaart.

Audi phone box


 

Klik uw smartphone in de houder van de Audi phone box en het toestel maakt via bluetooth verbinding met de auto. Uw telefoon wordt automatisch herkend en is daarna te bedienen via MMI, de stuurknoppen en gesproken commando’s. Ook maakt de smartphone via het telefoonvak contact met de buitenantenne, om het netwerksignaal beter op te vangen. Als het toestel geschikt is voor Qi draadloos opladen, wordt de batterij in de Audi phone box zonder gebruik van een oplaadsnoer bijgeladen.

Audi connect

 

MMI navigatie plus geeft toegang tot Audi connect-toepassingen via een ingebouwde 4G-router en een geïntegreerde wifi-hotspot. Onder de vlag van Audi connect vallen onlinediensten, waaronder zelfs car-to-x-communicatie. Met de Audi connect key is de nieuwe Audi Q8 via een compatibele* smartphone te ont- en vergrendelen. Ook is er de myAudi app, om autofuncties vanaf de smartphone te bekijken en te bedienen.

Bang & Olufsen Advanced Sound System

Het Bang & Olufsen Advanced Sound System voegt de hoogtedimensie toe aan de geluidsweergave, waardoor sprake is van een indrukwekkend 3D-geluid. De muziek klinkt zoals die in een concertzaal te horen zou zijn.

Ambient light

In het donker volgt de contourverlichting de fraaie interieurlijnen en wordt het driedimensionaal gelaserde quattro-logo boven het dashboardkastje van achteren verlicht, wat een mooi voorbeeld is van het oog voor detail bij Audi.

 

 

 


 

 

Identiteit: de verlichting

De nieuwe Audi Q8 heeft led-koplampen, die naar wens zijn te upgraden naar HD Matrix led-technologie. Om zelf buiten de auto van een visuele belevenis te genieten is de autoverlichting via de myAudi smartphone-app te bedienen.
 

Sportauto, coupé en SUV, SQ8 TDI

In de Audi SQ8 TDI geniet u van het progressieve design, de beresterke motor en gripvaste quattro permanente vierwielaandrijving. Bovendien rijdt u in alle comfort over wegen van allerlei kaliber, waarbij u de ene keer misschien de nadruk legt op zijn dynamische coupé-eigenschappen, de andere keer een puur sportieve beleving ondergaat en net zo gemakkelijk geniet van alle ruimte en gebruiksgemak die bij een SUV horen.

Toelichting: de lichttechnologie

 

In de nieuwe Audi Q8 verlichten standaard led-koplampen de weg. De naar wens leverbare HD Matrix led-koplampen zorgen voor een nog betere verlichting. Met die lampen wordt de omgeving selectief beschenen. Ander verkeer wordt minder fel belicht, maar op alle andere gebieden blijft een zo sterk mogelijk licht gericht. Deze actieve en dynamische regeling van de verlichting werkt zonder mechanische componenten. Door het aan- en uitzetten van losse lichtsegmenten zorgen de koplampen ervoor dat tegemoetkomende en vooruitrijdende voertuigen niet worden verblind. De oude scheiding tussen dim- en grootlicht bestaat in feite niet meer. De HD Matrix led-koplampen leveren een significante bijdrage aan de veiligheid op de weg en aan het zichtcomfort voor de bestuurder.

Veiliger

De Audi Q8 ondersteunt de bestuurder in veel situaties, bijvoorbeeld tijdens parkeren, bij het rijden in stadsverkeer en gedurende snelwegritten. Enkele van de behulpzame technologieën zijn een adaptieve rijassistent, efficiency assist, een kruispuntassistent, side assist, stoeprandalert en 360-graden-camera’s. Het digitale brein achter al deze features is zFAS, het “zentrale Fahrerassistenzsteuergerät”. Dat vormt zich permanent een beeld van de directe omgeving en stuurt op basis daarvan de assistentiesystemen aan. Afhankelijk van de uitrusting leveren vijf radarsensoren, zes camera’s, twaalf ultrasoonsensoren en een laserscanner alle benodigde informatie. In de nabije toekomst, waarbij we momenteel uitgaan van voorjaar 2019, komen daar zeer innovatieve functies bij zoals de Audi remote parking pilot en Audi garage pilot.*

Tradities en innovaties

Nog een laatste blik op de achterkant van de nieuwe Audi Q8. Dit beeld bevestigt wat u bij de eerste kennismaking al zag: deze SUV-coupé heeft decente lijnen en strakke vlakken, waardoor hij zich niet aan zijn omgeving opdringt. Zijn expressieve design bevat kenmerken van de allereerste Audi quattro. De Audi Q8 oogt premium en dynamisch.

Q8